17. huhtikuuta 2013

Lomamatka Turkkiin (Part 1)

Lauantaina 6.4 eli mun syntymäpäivänä lähdin Turkkiin äitini, Kaisun sekä kummieni kanssa. Kuten jo aiemmin taisin mainita, niin matka oli aivan ihana :) Siksi haluankin jakaa parhaat palat lomastani teidän kanssanne. Selittelen välillä päivien kulkua ja tarinoita kuvien takaa, mutta enimmäkseen kuvat saavat puhua puolestaan. Nauttikaa maisemista ja Turkin kauneudesta! :)

Tällaiset näkymät avautui meidän hotellin Flower Gardenin parvekkeelta :)

Ensimmäisenä päivänämme Alanyassa tutustuimme kaupunkiin kiertelemällä keskustassa. Aamulla otettiin Kaisun kans aurinkoa 2 tuntia, ja paloimme molemmat kunnolla. Loppuviikko olikin sitten ihan hemmetin tuskallinen, ei voitu edes mennä hamamiin (siitä lisää toisessa postauksessa) ennen loppuviikkoa, ja nukkuminen peiton alla oli yhtä tuskaa. Illalla eksyttiin Onnela -ravintolaan, jossa meno oli todella railakasta. Tarjoilijat olivat todella hauskoja, ja päästiin jopa pyörähtelemään tanssilattialla! Ei synttäridrinkissä tai syntymäpäivälaulussakaan mitään vikaa ollut..

Toinen lomapäivämme olikin sitten sateinen. Se olikin oikeastaan ainoa sadepäivä koko viikon aikana. Siksi valittiin juuri maanantai shoppailupäiväksi. Mentiin taksilla Alanium -ostoskeskukseen, josta sitten löytyikin kaikkea ihanaa ;) Voisin myöhemmin tehdä ostospostauksen, tai sitten yksinkertaisesti esitellä ostoksia asukuvien yhteydessä. Hintataso ketjuliikkeissä ei mun mielestä ollut mitenkään kovin edullinen. Hinnat olivat aika samaa luokkaa kuin Suomessa. Tietysti basaarialueella oli halvempaa, mutta niissä shoppaileminen oli järkyttävä kokemus jopa mulle :D Oon aina pitänyt itseäni himoshoppailijana, mutta ikinä ennen shoppailu ei oo ollut ahdistavaa! Basaareissa myyjät tunkivat liian lähelle, pussailivat poskelle tai käteen, yrittivät myydä tuotteita vaikka väkisin kävelemällä perässä ja pudottamalla hintaa koko ajan. Ahdistavaa. Hinnoissa oli yleensä myös yli puolet liikaa, ja tinkimään joutui lähes jokaisessa putiikeissa ketjuliikkeitä ja marketteja lukuunottamatta. Basaarialueen vaatemyyjät myös usein kertoivat hinnan vasta sovittamisen jälkeen, ja silloin hinnat olivat yleensä liian korkeita. Basaarialueelle en menisi ihan heti uudestaan..

Tiistaina lähdimme Finnmatkojen järjestämälle opastetulle retkelle Turkin vuoristoon ja maaseudulle. Bussimatka kului mukavasti merta ja kauniita maisemia katsellessa. Samalla opas kertoili mielenkiintoisia juttuja Turkista, väestöstä ja eläimistä. Ensimmäisenä pysähdyimme maaseudulla sijaitsevalle koululle. Siellä lapset käyttävät kuvassa näkyviä sinisiä koulupukuja. Pojilla oli sininen paita sekä tummat housut. Lapset olivat todella suloisia! <3

Koululla käynnin jälkeen lähdettiin kävelemään kohti vuoristossa sijaitsevaa moskeijaa. Matkalla löydettiin ihana silta!

Naisten täytyi kietoa huivi päähänsä ennen moskeijaan menoa. Siellä oli myös muita käytäntöjä esimerkiksi kenkien heittämisessä, joiden kanssa mä sähläsin oikein taidokkaasti.. :D Moskeija oli kuitenkin todella kaunis paikka. Opas kertoi meillä rukouskäytännöistä, ja turkkilainen mies näytti meille myös lyhyen pätkän rukoilua. Turkissa moskeija lähettää kutsuhuudon 5 kertaa päivässä. Oli todella ihanaa herätä moskeijan ulvomiseen joka yö viiden aikaan.. :D Korvatulpatkaan eivät paljon auttaneet asiaa. Moskeijan jälkeen vierailimme myös turkkilaisessa kodissa.

Seuraavaksi menimme kanjoniin. Kävelimme vajaan kilometrin jotain siltaa pitkin, ja pääsimme katsomaan kaunista vesiputousta. Kanjoni oli todellakin näkemisen arvoinen paikka. Parkkipaikan ja ruokalan vieressä oli toinen pieni vesiputous, jonka yläpuolella "altaassa" oli ihanan turkoosia vettä. Retki vuoristoon oli kyllä kokonaisuudessaan todella upea kokemus.

Molemmilla uudet mekot päällä!

Tiistai oli todellakin  täynnä ohjelmaa, sillä vuoristo- ja maaseuturetken jälkeen vuorossa oli hotellillamme järjestettävä turkkilainen ilta. Siihen kuului buffet, sekä upeita esityksiä -turkkilaista kansantanssia, vatsatanssia sekä Shamaani Show. Buffet oli jotain aivan taivaallista! Ihania alkupaloja (joita mulla oli jo täysi lautasellinen..), lämmintä ruokaa sekä ihania jälkiruokia kuten kakkuja ja hedelmiä. Myös esitykset olivat todella upeita.

Koska kuvia ja asiaa on paljon, julkaisen loput kuvat toisessa postauksessa. Muistakaahan tsekata nekin ;)

20 kommenttia :

1. Voi miten ihania vaatteita sulla onkaan ollut päällä! :)

VastaaPoista
  2. Ihania kuvia, oispa jo kesä:)! Itekkin halajan takas tuonne...!

Vastaukset
    1. onneks kesä tulee pian! :) mä kyllä lähtisin turkkiin takas vaikka heti :)

Poista
  3. Oi aiva ihanan lämmintä ja auringon paistetta! Itsekkin olin tossa viime vuonna Turkissa (: Itse olen kyllä alku vaiheilla omassa blogissa mutta otan toki neuvoja ja vinkkejä vastaan!:)

Vastaukset
    1. toivottavasti sullakin oli siellä kiva loma :) minäpä meen kattelee sun blogia :)

Poista
  4. Jee ihania kuvia, matkakuvat on aina niin parhaita, mut sit iskee niiiin matkakuume ja haluisin nytkin johonkin lämpöseen :)

Vastaukset
    1. mä tykkään itekin matkakuvista tosi paljon! :) mutta niistä kyllä todellakin iskee aina tosi kova matkakuume :D

5. Urpo, miksi sulla on sukkahousut jalassa TURKISSA jossa on LÄMMINTÄ? :--D
    Mutta aivan ihania kuvia ja oon edelleen pettynyt kun et ottanut mua mukaan!

Vastaukset
    1. ei kuule ollu vuoristossa lämmintä!! :D mua paleli sukkahousuista huolimatta ja kaipasin villapaitaa aika kovasti! :D oisit hypänny matkalaukkuun<3

Poista
  6. Sun ja mun lomailukuvat on vähän eri luokkaa :DD Mä oon lomalla aina jossain lenkkareissa ja shortseissa ja sulla on aina niin kauniita vaatteita päällä! :D Mutta siis ihania kuvia!!

VastaaPoista
  7. ei kyllä ollu aina kauniita vaatteita päällä, niitä kuvia vaan ei täällä näy ;) hihii :--)